2013-06-20

Sztuczne zasilenie brzegu morskiego

W związku z licznymi zapytaniami mieszkańców i zainteresowaniem wielu podmiotów przekazujemy informację techniczną otrzymaną z Urzędu Morskiego, wyjaśniającą przyczyny realizacji zadania na odcinku brzegu morskiego  od zejścia nr 12 przy ul. Wolności do zejściem nr 15 przy ul. Granicznej.  

Urząd Morski planując zadanie inwestycyjne polegające na sztucznym zasileniu brzegu morskiego wziął pod uwagę:

1. Faktyczny stan podbrzeża strefy brzegowej wskazujący na rosnący deficyt rumowiska skalnego w tym rejonie objawiający się znacznym zmniejszenie szerokości plaży oraz profilu brzegu wraz z wycofaniem się linii podstawy wydmy;

2. Planowany zakres działań inwestycyjnych w postaci planowanych do modernizacji dwóch opasek brzegowych po wschodniej stronie Ustronia Morskiego (posiadany projekt budowlany, w najbliższym czasie planowane jest pozyskanie decyzji administracyjnych, w tym o środowiskowych uwarunkowaniach),

3. Abradowany charakter brzegu na wysokości jednostki wojskowej przy „Rzece Czerwonej”.
Podstawowym celem sztucznego zasilania brzegu jest jego ochrona, a nie przygotowanie plaży na okres sezonu wakacyjnego. Podejmując decyzję o sztucznym zasileniu odcinka brzegu analizuje się sytuacje z obserwacji z kilku ostatnich lat, planując odcinek zawsze w roku poprzedzającym wykonanie prac (m.in. plany budżetowe, zgoda ze strony dwóch ministerstw). Zmienność warunków na brzegach morskich powoduje, iż dopasowuje się je najczęściej do obserwacji wieloletnich a nie bieżących, odnoszących się do kilku tygodni przed wykonaniem, gdyż są nieadekwatne do długookresowych tendencji zmian na danym odcinku brzegu.

W analizie bierze się m.in.: pod uwagę kierunki późniejszego rozprzestrzeniania się (przenoszenia) odłożonego refulatu, jego trwałość na odłożonym odcinku brzegu, istniejącą infrastrukturę na zapleczu  a także stan odcinków sąsiednich, oraz wpływ prac na te odcinki.

Planowanie tego rodzaju prac uwzględnia, nie tylko bilans rumowiska na odcinku, na którym prowadzone są działania sztucznego zasilania, ale także odcinków, na które będzie ono przez kilka najbliższych lat po odłożeniu oddziaływać.

W ramach przedmiotowej inwestycji prowadzi się także prace w Sarbinowie. Odcinek brzegu na wysokości Sarbinowo podlega w ostatnim czasie coraz większej abrazji w części wschodniej miejscowości. W związku z potrzebą utrzymania właściwego poziomu bezpieczeństwa dla tego odcinka brzegu niezbędna jest realizacja przedstawionego zadnia dla realizacji, którego niezbędnym będzie wcześniejsze przeprowadzenie rozpoznania złóż osadów pozwalających na jego zrealizowanie w roku przyszłym.

Z tożsamą sytuacją mamy do czynienia na wysokości miejscowości Ustronie Morskie gdzie w ostatnich kilku latach na odcinku wschodnim plaża uległa znacznemu zwężeniu, niezbędna jest interwencja w postaci sztucznego zasilenia brzegu morskiego.

Zakres prac:

1. w Sarbinowie 305,60-306,30 km plaży
a) współrzędne (WGS84): 15°58'12" do 15°57'34"
b) sposób odłożenia urobku:
- długość zasilanego odcinka (minimalna): 700,0 m; rzędna korony skarpy: 3,0 m,
- spadek skarpy: 1:6 do wysokości ok. 1,8 m n.p.m., dalej 1:25 do 0,00 m n.p.m., przechodzący w spadek 1:40 na podbrzeżu płytkim,
- szerokość półki (w zależności od kubatury): minimalna 15m
c) kubatura ca 44 500 m3.

2. w Ustroniu Morskim 319,00-319,70 km plaży
a) współrzędne (WGS84): 15°46'22" do 15°45'46"
b) sposób odłożenia urobku:
- długość zasilanego odcinka (minimalna): 700,0 m; rzędna korony skarpy: 3,0 m,
- spadek skarpy: 1:6 do wysokości ok. 1,8 m n.p.m., dalej 1:25 do 0,00 m n.p.m., przechodzący w spadek 1:40 na podbrzeżu płytkim,
- szerokość półki (w zależności od kubatury): minimalna 15 m
c)  kubatura ca 50 000 m3.

Czytaj także: